lunes, 21 de febrero de 2011

FARSANGI FÁNK

Esta receta se puede ver en español aquí.

Egyik kedvenc süteményem (ha lehet egyáltalán süteménynek nevezni) a fánk. Ilyenkor farsang idején tán még fánkmérgezést is lehetne kapni ha az ember lánya oda nem figyelne egy kicsit. Mert van ám belőlük választék: csöröge, szalagos, pántlikás, masnis, túrós, lekváros, csokis... és még sorolhatnám. De a temérdek fajta közül talán a legkedvencebb a szalagos fánk. Legalábbis számomra. Pedig megszenvedtem a magamét mire megtanultam hogyan kell csinálni. Ugyanis a kelt tészta és én sokáig nem voltunk jó viszonyban. Idegbajt tudtam kapni attól, hogy valami a kezemre ragad és azt onnan levakarni képtelenség. Aztán egyszer csak “megszelídítettem”...(a tésztát) és íme az eredmény:

Hozzávalók:

• 50 dkg finomliszt
• 3 dkg élesztő
• kb. 2,5 dl langyos tej
• 4 ek. cukor
• 4 tojás sárgája
• 0,5 dl rum
• 1 csipet só
• 1 citrom reszelt héja
• 8 dkg olvasztott vaj
• napraforgó olaj

Először felfuttatom az élesztőt egy kevés (kb. 1,5 dl) langyos(!), cukros tejben. (Ez kb. 10 perc) Közben egy tálban összekeverem a lisztet egy csipet sóval, a belereszelt citromhéjjal és a maradék cukorral. Hozzáteszem a tojások sárgáját, a rumot, a felfuttatott élesztőt és a maradék tejet. Lágy, hólyagos tésztát dagasztok, az olvasztott vajat csak a legvégén apránként adom hozzá. Jól kidolgozom. (Ez egy viszonylag lágy tészta lesz, de nem kell megijedni!) Átteszem a tésztát egy vékonyan kiolajozott tálba, meghintem egy pici liszttel a tetejét, tiszta konyharuhával letakarom és duplájára kelesztem (kb. 45-50 perc), majd lisztezett deszkára borítom. Nyújtófával ujjnyi vastagra nyújtom, majd fánkszaggatóval (vagy egy pohárral) kiszaggatom. Lisztezett részre rakom őket és újra letakarom az egészet. (Érdemes inkább kisebbekre szaggatni, mert úgyis megnőnek.) Plusz fél órát kelesztem.
Olajat melegítek egy nagyobb lábasban vagy egy mélyebb serpenyőben aminek van fedele. Az ujjammal a fánkok közepét benyomom (nem kell átlyukasztani), és úgy teszem őket az olajba, hogy ez a "mélyedés" alul legyen. Fedővel letakarva kb. másfél percig sütöm, majd megfordítom és fedő nélkül is másfél percig. Az olajnak jó melegnek kell lennie, de ne legyen túl forró, mert akkor a tészta csak kívülről ég meg és a közepe nyers marad. Viszont ha nem elég meleg, akkor megszívja magát olajjal, bár a rum segít ezt megelőzni. Konyhapapírral bélelt tálba szedem, hogy felszívja a felesleges olajat és még langyosan porcukrot szórok a fánkokra. Az ízesítés (lekvár, olvasztott csoki, stb.) már ízlés kérdése.

Jó étvágyat!


Ezt a receptet Limara blogján láttam.




0 comentarios:

Publicar un comentario

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...